Każdy właściciel czy zarządca budynku został zobligowany do złożenia deklaracji o urządzeniach zapewniających ciepło i będzie miał na to 12 miesięcy w przypadku źródeł uruchomionych przed 1 lipca. Natomiast w przypadku nowych obiektów obowiązek ten należy spełnić w ciągu 14 dni, licząc od dnia, w którym rozpocznie się legalne użytkowanie budynku, a więc po dniu kiedy zgłoszenie o zakończeniu budowy stało się skuteczne lub decyzja o pozwoleniu na użytkowanie ostateczna.
Wójtowie, burmistrzowie lub prezydenci miast mają obowiązek wprowadzenia danych i informacji z deklaracji do CEEB w terminie 6 miesięcy od dnia otrzymania deklaracji dotyczącej źródła ciepła lub źródła spalania paliw już istniejących oraz w terminie 30 dni od dnia otrzymania deklaracji dotyczącej pierwszego uruchomienia tych źródeł.
CEEB jest ogólnopolskim systemem zbierającym dane na temat źródeł ciepła, co ma się w przyszłości przyczynić do poprawy stanu technicznego a tym samym do poprawy stanu powietrza. W systemie są zbierane informacje na temat źródeł emisji w sektorze komunalno-bytowym: indywidualne gospodarstwa domowe, niewielkie, lokalne kotłownie, warsztaty i zakłady usługowe. CEEB umożliwia także zbieranie danych dotyczących stanu energetycznego budynków oraz informacji o formach pomocy publicznej przyznanych na termomodernizację lub wymianę kotłów w budynkach.
Aby złożyć deklarację on-line trzeba mieć profil zaufany lub e-dowód. W deklaracji osoba zobowiązana wskazuje podstawowy zakres danych dotyczący jego budynku. Dla osób, które nie mogą złożyć deklaracji drogą cyfrową, istnieje możliwość złożenia jej w sposób tradycyjny, czyli albo osobiście w urzędzie gminy właściwym dla miejsca budynku, albo wysyłając pocztą na adres tego urzędu. Niedopełnienie obowiązku podlega grzywnie w wysokości nawet do 5000 zł. Nie są natomiast przewidziane sankcje za błędne wprowadzenie danych, bowiem prawidłowość wprowadzonych danych zostanie zweryfikowana przez osoby dokonujące inwentaryzacji budynku podczas innych czynności (np. przez kominiarza).
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków – obowiązki właścicieli i zarządców budynków oraz JST w 2021
Od 1 lipca 2021 r. każdy właściciel lub zarządca budynku jest zobowiązany złożyć do właściwego urzędu gminy deklarację o źródłach ciepła lub źródłach spalania paliw. Deklaracja trafi do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (dalej: CEEB). Powołanie CEEB nastąpiło na mocy ustawy z dnia 28 października 2020 r. o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw.
1.Wprowadzenie
Do ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków – dalej u.w.t.r. wprowadzono szereg obowiązków, wynikających z utworzenia wspomnianej ewidencji, obciążających różne podmioty. CEEB jest prowadzona przez ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa (obecnie minister rozwoju, pracy i technologii). Gromadzone są w niej informacje i dane wskazane w art. 27a ust. 2 u.w.t.r.). Są to informacje dotyczące przede wszystkim:
Dane te pochodzą z deklaracji składanych przez właścicieli budynków lub lokali. Dzień wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających złożenie deklaracji o źródłach ciepła lub źródłach spalania paliw z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego obsługującego CEEB określono na dzień 1 lipca 2021 r.
2. Nowe obowiązki właściciela oraz zarządcy budynku lub lokalu
Od dnia 1 lipca 2021 r., zgodnie z art. 27g ust. 1 u.w.t.r., właściciel lub zarządca budynku lub lokalu ma obowiązek złożyć deklarację o źródłach ciepła wykorzystywanego na potrzeby budynku lub lokalu lub źródłach spalania paliw.
Co do zasady nowy obowiązek dotyczy właścicieli budynków lub lokali, nie zaś podmiotów dysponujących innymi tytułami prawnymi do lokalu np. najemców. Jeżeli jednak w budynku występuje wspólne źródło ciepła, a budynek ma zarządcę to wówczas zarządcą będzie zobowiązany do złożenia deklaracji, nie zaś właściciel. Zwrócenia uwagi wymaga fakt, że obowiązki obciążające właściciela powinny zostać rozszerzone także na współwłaścicieli. Współwłaściciele odpowiadają w tym przypadku solidarnie.
Analizując aspekt przedmiotowy podkreślenia wymaga, że do źródeł ciepła należy zaliczyć także zasilanie z sieci ciepłowniczej. Pod pojęciem źródła spalania paliw rozumie się natomiast część instalacji spalania paliw będącą stacjonarnym urządzeniem technicznym, w którym następuje utlenianie paliw w celu wytworzenia energii. Istotne jest to, że nominalna moc źródeł ciepła musi być mniejsza niż 1 MW. Jednocześnie obowiązek złożenia deklaracji dotyczy źródeł, które nie wymagają uzyskania pozwolenia zintegrowane ani pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza albo zgłoszenia organowi ochrony środowiska.
Deklarację składa się w terminie 14 dni od dnia pierwszego uruchomienia tego źródła ciepła lub źródła spalania paliw. Z kolei w odniesieniu do źródła ciepła lub źródła spalania paliw, eksploatowanych w dniu ogłoszenia komunikatu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie określenia dnia wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających złożenie deklaracji o źródłach ciepła lub źródłach spalania paliw z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego obsługującego centralną ewidencję emisyjności budynków, czyli w dniu 25 marca 2021 r. deklarację należy złożyć nie później niż w terminie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia tego komunikatu.
Zasygnalizować należy także, że w przypadku zmiany danych w postaci liczby i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw oraz danych przeznaczeniu tych źródeł i wykorzystywanych w nich paliwach na podmioty zobowiązane do składania deklaracji nałożono także dodatkowy obowiązek w postaci złożenia nowej deklaracji. Obowiązek ten należy zrealizować w terminie 14 dni od dnia, w którym zaistniała zmiana.
Deklarację należy złożyć składa do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta w postaci pisemnej lub elektronicznej, za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Środkami komunikacji elektronicznej są rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi. Zalicza się do nich zatem przede wszystkim pocztę elektroniczną.
Treść deklaracji została określona w art. 27g ust. 3 u.w.t.r. Podmiot składający deklarację, czyli właściciel lub zarządca budynku lub lokalu powinien w niej zawrzeć:
Zgodnie z art. 27g ust. 6 u.w.t.r. minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu powinien określić wzór formularza deklaracji w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Stosowne rozporządzenie nie zostało jednak dotychczas wydane. Należy podkreślić, że będzie ono dotyczyć wyłącznie wersji elektronicznej. Do czasu wprowadzenia możliwości składania deklaracji w formie elektronicznej należy ją zatem składać w formie pisemnej, zgodnie z wytycznymi co do niezbędnych elementów deklaracji wynikających z przepisów, które zostały wskazane powyżej.
Niezłożenie deklaracji w terminie jest wykroczeniem zagrożonym karą grzywny w wysokości od 20 do 5.000 złotych. Z kolei sprawca, który złożył deklarację po terminie, jeżeli złożenie deklaracji nastąpiło przed dniem, w którym wójt, burmistrz lub prezydent miasta powziął wiadomość o popełnieniu wykroczenia dopuszcza się wykroczenia, lecz nie podlega karze. Nie ulega wątpliwości zatem, że ignorantia iuris nocet, lecz jeżeli jeszcze przed reakcją organu dokonamy złożenia deklaracji, unikniemy kary (tzw. czynny żal).
Należy zwrócić uwagę, że nowelizacja nie przewiduje natomiast sankcji za podanie w deklaracji niekompletnych lub nieprecyzyjnych, a przez co zazwyczaj błędnych danych, które następnie zostaną uwzględnione w ewidencji. Co istotne, dane podane w deklaracji będą podlegały weryfikacji przez specjalistów (np. kominiarzy), którzy będą w stanie wykryć nieprawidłowości i wówczas dokonają zmodyfikowania danych wskazanych przed podmiot składający deklarację.
3. Nowe obowiązki organów jednostek samorządu terytorialnego
Nowe obowiązki wprowadzone w związku z funkcjonowaniem CEEB wynikają z tego, że podmioty składające deklaracje czynią to na ręce wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Organy te zostały zobowiązane do wprowadzenia do CEEB danych i informacji zawartych w deklaracji z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję. Powinny to uczynić w terminie 30 dni od dnia otrzymania deklaracji w postaci pisemnej. W przypadku istniejących i eksploatowanych (przed dniem 25 marca 2021 r.) źródeł ciepła i źródeł spalania paliw termin ten wynosi 6 miesięcy od dnia otrzymania deklaracji.
Należy wskazać, że do wprowadzania danych do systemu teleinformatycznego przez pracowników urzędu gminy/miejskiego/miasta niezbędne jest ich uwierzytelnienie przez lokalnego administratora posiadającego dostęp do CEEB.
W ramach obowiązków organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego należy zwrócić także uwagę na obowiązek prowadzenia postępowania mandatowego zgodnie z przepisami k.p.w. celem wymierzenia kary grzywny, co stanowi konsekwencję wprowadzenia w art. 27h ust. 1 u.w.t.r. konsekwencji nieterminowego złożenia deklaracji, o którym mowa powyżej.
Dodatkowo wójt, burmistrz, prezydent miasta po przeprowadzeniu kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie źródeł spalania paliw, dla których wymagane jest złożenie deklaracji oraz w zakresie spełnienia wymagań określonych w uchwale antysmogowej, a także po przeprowadzeniu kontroli przestrzegania i stosowania przepisów u.c.p.g. w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi i pozbywania się nieczystości ciekłych MA OBOWIĄZEK sporządzenia protokołu czynności kontrolnych z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję CEEB.
Nowelizacja nie wprowadziła dodatkowych źródeł finansowania gmin pod kątem realizacji nowych obowiązków związanych z CEEB.
W trosce o ochronę środowiska i czyste powietrze, stworzono szereg programów unijnych oraz krajowych, których celem jest wsparcie niezamożnych gospodarstw domowych we wspólnych staraniach o przestrzeganie Ecodesignu (Ekoprojektu), a także założeń gospodarki niskoemisyjnej. Dbając o rozprzestrzenienie idei korzystania z odnawialnych energii i uświadamianie społeczeństwa w zakresie zanieczyszczeń powietrza Unia Europejska oferuje znaczące dofinansowania programów w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych w danym województwie. Programy takie jak: STOP Smog, Mój Prąd, Moje ciepło, Czyste Powietrze oraz Program ochrony środowiska realizowane są jako programy krajowe ze wsparciem finansowym WFOSiGW oraz NFOSiGW.
Podstawowym celem firmy EKOSCAN jest świadczenie wysokiej jakości usług i poszukiwanie rozwiązań biznesowych odnoszących się do założeń zrównoważonego rozwoju. Podejmowane przez firmę działania realnie przekładają się na ochronę środowiska, dzięki konkretnym planom ograniczania niskiej emisji, przeprowadzaniu inwentaryzacji źródeł ciepła i audytu energetycznego. Fachowe podejście doświadczonego już zespołu stanowi podstawę wkładu we wspólną walkę o czyste powietrze, tym samym o ochronę środowiska. Dbając o odbiorcę, a także o środowisko, EKOSCAN kompleksowo realizuje założenia Ecodesignu, dotyczące kotłów na paliwo stałe, co stanowi nowe wytyczne obowiązujące w Polsce od 1 stycznia 2020 roku.
Zgodnie z założeniami zrównoważonego, Ecodesign oferuje pomoc w działaniu mającym na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery i wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii, dzięki specjalizowaniu się w ochronie środowiska, a także energetyce. ECOSCAN wspiera w realizacji programu ochrony środowiska – pomoże uzyskać środki na działania mające pozytywny wpływ na jakość powietrza.
Plan gospodarki niskoemisyjnej to dokument strategiczny. Przedstawia dane zużycia energii na konkretnym obszarze i wskazuje, jaki poziom zużycia planuje się osiągnąć po wprowadzeniu koniecznych zmian. To w nim wyznaczone są działania, które umożliwiają rozwój gospodarki konkretnego terenu w gospodarkę niskoemisyjną.
W Planie znajdują się te cele, które obejmują ograniczenie zużycia energii przez osoby prywatne oraz przedsiębiorstwa, ograniczenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery oraz rozwój energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Wszystkie te działania mają na celu poprawienie jakości powietrza. W spisie celów i pomysłach na ich przeprowadzenie powinny być wyodrębnione priorytety. Konkretne realizacje muszą być dostosowane do realnych potrzeb. Należy również uwzględnić ważne aspekty finansowe oraz organizacyjne.
W tworzeniu Planu gospodarki niskoemisyjnej należy pamiętać o tym, że nie jest to skończony dokument. Z każdym rokiem należy wprowadzać do niego poprawki – oceniać podjęte już działania, przekształcać inne w razie potrzeby lub wprowadzać nowe pomysły.
Kolejnym cennym w tym temacie działaniem jest przeprowadzenie inwentaryzacji źródeł ciepła. Polega ona na zapoznaniu się ze sposobem ogrzewania budynków na danym obszarze. Inwentaryzacja ta daje informacje do zaplanowania prac związanych z modernizacją i wymianą pieców i kotłów. To natomiast przyczynia się do ograniczenia niskiej emisji spalin, która negatywnie wpływa na stan zdrowia mieszkańców.
Przykładowymi realizacjami Planu gospodarki niskoemisyjnej mogą być: wymiana źródeł ciepła na niskoemisyjne, modernizacja sieci dystrybucji ciepła, termomodernizacja budynków, przebudowa systemów wentylacji i klimatyzacji, rozwój sieci transportu publicznego, zasadzenie nowych drzew, wtórne wykorzystanie odpadów nadających się do odzysku i wiele innych działań.
Wzięcie udziału w Planie to również postawienie na nowe technologie i liczne modernizacje. Decyzję o przystąpieniu do tego Planu powinny podjąć gminy, choć działania stoją po stronie władz, jak i mieszkańców terenu objętego programem.
Ze stworzonym Planem można ubiegać o unijne dotacje.
Polecane linki: Inwentaryzacja źródeł niskiej emisji/Program SMOG STOP | Termomodernizacja | Program Ochrony Powietrza | Premia termomodernizacyjna, audyt energetyczny, dotacje unijne, a ecodesign
EKOSCAN INNOWACJA I ROZWÓJ SP. Z O.O.
ul. Karola Miarki 2F
41-940 Piekary Śląskie
tel. 48 600 243 782
biuro@ekoscan.pl
ekoscan.pl
Godziny pracy biura:
poniedziałek – piątek
od 8:00 do 16:00
NIP: 6452542004
KRS: 0000542593
REGON: 360731383
Kapitał zakładowy: 5 000,00 PLN
Sąd Rej. w Gliwicach, X Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
Bank Śląski S.A.
06 1050 1230 1000 0090 3054 3905
tel. 48 570 700 606