Strona główna Aktualności Rola i zadania organów samorządu terytorialnego w procesie ochrony powietrza na obszarze województwa

Rola i zadania organów samorządu terytorialnego w procesie ochrony powietrza na obszarze województwa

25 sierpnia 2015 Aktualności

Zarządzanie jakością powietrza na terenie województwa należy do zadań administracji samorządowej szczebla wojewódzkiego – od 2008 r., zgodnie zustawąz dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji terenowej (Dz. U. Nr 175, poz. 1462, z późn. zm.).

Ochrona powietrza przed zanieczyszczeniami polega na zapewnieniu jak najlepszej jego jakości, w szczególności poprzez: utrzymanie poziomów substancji w powietrzu poniżej dopuszczalnych dla nich poziomów lub co najmniej na tych poziomach, zmniejszanie poziomów substancji w powietrzu co najmniej do dopuszczalnych, gdy nie są one dotrzymane oraz zmniejszanie i utrzymanie poziomów substancji w powietrzu poniżej poziomów docelowych albo poziomów celów długoterminowych lub co najmniej na tych poziomach (art. 85 Poś).

Zadania organów administracji samorządowej w zakresie ochrony powietrza – określone w Prawie Programu ochrony środowiska – wykonują:

  • organy samorządu województwa, które przygotowują programy ochrony powietrza i plany działań krótkoterminowych dla stref, w których wystąpiły przekroczenia poziomów dopuszczalnych lub poziomów docelowych poszczególnych substancji (art. 91 i 92) oraz posiadają uprawnienia do określenia na terenie województwa rodzajów lub jakości paliw dopuszczonych do stosowania, a także sposobu realizacji i kontroli tego obowiązku (art. 96);
  • organy wykonawcze szczebla gminnego i powiatowego, które są zobowiązane do wydania opinii w sprawie projektów programów ochrony powietrza i planów działań krótkoterminowych (art. 91 ust. 2 i 6, art. 92 ust. 1a) oraz zobowiązane są realizować programy ochrony powietrza, uchwalone przez sejmik województwa;

Przeciwdziałanie zanieczyszczeniom, zgodnie z ustawą – Prawo ochrony środowiska (art. 137), polega na zapobieganiu lub ograniczaniu wprowadzania do środowiska substancji lub energii.Program ochrony środowiska sporządza organ wykonawczy miasta, a uchwala Rada Miasta.

Jednym z narzędzi prawnych służących realizacji tego zadania są pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza (Tytuł III Dział IV). Realizacji tego celu służą również opłaty za korzystanie ze środowiska oraz administracyjne kary pieniężne (Tytuł V), a także kontrole podmiotów korzystających ze środowiska. Zadania w powyższym zakresie wykonują:

  • starosta, który jest organem ochrony środowiska właściwym w sprawach udzielania pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza oraz pozwoleń zintegrowanych (art. 378 ust. 1 w związku z art. 183), jak również w sprawach prowadzenia postępowań kompensacyjnych (art. 227-229 Poś);
  • marszałek województwa, który jest organem ochrony środowiska właściwym w sprawach udzielania pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza oraz pozwoleń zintegrowanych w przypadku przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko lub zakwalifikowanych jako tego rodzaju przedsięwzięcia (art. 378 ust. 2a w związku z art. 183) w rozumieniu ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie oraz dokonuje poboru i redystrybucji opłat za korzystanie ze środowiska (art. 277 ust. 1 i 2, art. 402 ust. 1, 1a, 2a i 4); ponadto jest on organem właściwym do prowadzenia postępowań kompensacyjnych (art. 227-229 Poś);
  • marszałek województwa, starosta oraz wójt, burmistrz lub prezydent miasta, którzy sprawują kontrolę przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością tych organów (art. 379-380);
  • Należy dodać, że oprócz organów administracji samorządowej równie ważną rolę w procesie ochrony powietrza przed zanieczyszczeniami na obszarze danego województwa odgrywają:
  • wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska, które prowadzą monitoring powietrza na obszarze województw, dokonują ocen jego jakości, wykonują kontrolę podmiotów korzystających ze środowiska oraz kontrolę uchwalania programów ochrony powietrza i planów działań krótkoterminowych oraz wykonywania zadań określonych w tych dokumentach przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, starostę oraz inne podmioty (art. 96a ust. 1), wymierzają administracyjne kary pieniężne za przekroczenie określonych w pozwoleniach ilości lub rodzaju gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza i dokonuje ich redystrybucji (art. 277 ust. 3, 298 ust. 1 pkt 1, art. 402 ust. 1, 2, 4).
  • wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, które na obszarze województw zapewniają finansowanie zadań m.in. z zakresu ochrony powietrza.

Program ochrony środowiska ma rozszerzyć świadomość człowieka o stanie zagrożeń, mających nie tylko wpływ na zdrowie, ale także warunki życia zwierząt. Zanieczyszczone środowisko – zły stan powietrza, przyczynia się do wyginięcia słabszych gatunków zwierząt.

Program ochrony powietrza

Program ochrony powietrza uwzględnia jakość powietrza  na konkretnym terenie i opisuje działania, które powinny zostać podjęte w celu poprawienia zastanego stanu. Obejmuje on założenia w kilku okresach: krótkoterminowym (do 2025 r.), średnioterminowym (2030 r.) oraz długoterminowym (do 2040 r.). W programie widnieją szczegółowe normy wskaźników, które powinny zostać osiągnięte.

Celem Programu ochrony powietrza jest rozwój transportu niskoemisyjnego, całkowite odejście od spalania węgla, zwiększenie efektywności energetycznej budynków, pokrywanie potrzeb cieplnych z wykorzystaniem ciepła systemowego lub przez niskoemisyjne źródła indywidualne.

Osiągnięcie tych celów może zostać zrealizowane przede wszystkim dzięki realnemu działaniu, m.in. dzięki:

  • ograniczeniu wielkości emisji zanieczyszczeń powietrza z sektora transportu drogowego oraz z sektora bytowo-komunalnego,
  • zmianie polityki miejskiej i nacisk na ograniczenie poziomu zanieczyszczeń powietrza w miastach,
  • rozwoju odnawialnych źródeł energii.

Konkretnymi przykładami realizacji mogą być np. rozbudowa i modernizacja sieci ciepłowniczej, rozbudowa sieci gazowej, modernizacja infrastruktury transportowej, rozwój magazynów energii elektrycznej i cieplnej, zwiększenie wykorzystania biogazu i biometanu, zrealizowaniu planu inteligentnych miast, stworzenie zielonych dachów w przestrzeni miejskiej (czyli przestrzeni pełnej roślinności).

Program ochrony powietrza uwzględnia także edukację ekologiczną. Zadbanie o świadomość społeczną zwiększa szansę na skuteczną realizację wszystkich założonych projektów. Ważną rolę odgrywa w nim także zadbanie o dofinansowania konkretnych przedsięwzięć – np. do wymiany źródeł ciepła czy instalacji OZE.

Dotacje unijne i krajowe na rzecz ochrony środowiska

W trosce o ochronę środowiska i czyste powietrze, stworzono szereg programów unijnych oraz krajowych, których celem jest wsparcie niezamożnych gospodarstw domowych we wspólnych staraniach o przestrzeganie Ecodesignu (Ekoprojektu), a także założeń gospodarki niskoemisyjnej. Dbając o rozprzestrzenienie idei korzystania z odnawialnych energii i uświadamianie społeczeństwa w zakresie zanieczyszczeń powietrza Unia Europejska oferuje znaczące dofinansowania programów w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych w danym województwie. Programy takie jak: STOP Smog, Mój Prąd, Moje ciepło, Czyste Powietrze oraz Program ochrony środowiska realizowane są jako programy krajowe ze wsparciem finansowym WFOSiGW oraz NFOSiGW.

Podstawowym celem firmy EKOSCAN jest świadczenie wysokiej jakości usług i poszukiwanie rozwiązań biznesowych odnoszących się do założeń zrównoważonego rozwoju. Podejmowane przez firmę działania realnie przekładają się na ochronę środowiska, dzięki konkretnym planom ograniczania niskiej emisji, przeprowadzaniu inwentaryzacji źródeł ciepła i audytu energetycznego. Fachowe podejście doświadczonego już zespołu stanowi podstawę wkładu we wspólną walkę o czyste powietrze, tym samym o ochronę środowiska. Dbając o odbiorcę, a także o środowisko, EKOSCAN kompleksowo realizuje założenia Ecodesignu, dotyczące kotłów na paliwo stałe, co stanowi nowe wytyczne obowiązujące w Polsce od 1 stycznia 2020 roku.

Zgodnie z założeniami zrównoważonego, Ecodesign oferuje pomoc w działaniu mającym na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery i wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii, dzięki specjalizowaniu się w ochronie środowiska, a także energetyce. ECOSCAN wspiera w realizacji programu ochrony środowiska – pomoże uzyskać środki na działania mające pozytywny wpływ na jakość powietrza.

Plan gospodarki niskoemisyjnej

Plan gospodarki niskoemisyjnej to dokument strategiczny. Przedstawia dane zużycia energii na konkretnym obszarze i wskazuje, jaki poziom zużycia planuje się osiągnąć po wprowadzeniu koniecznych zmian. To w nim wyznaczone są działania, które umożliwiają rozwój gospodarki konkretnego terenu w gospodarkę niskoemisyjną.

Cele Planu gospodarki niskoemisyjnej

W Planie znajdują się te cele, które obejmują ograniczenie zużycia energii przez osoby prywatne oraz przedsiębiorstwa, ograniczenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery oraz rozwój energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Wszystkie te działania mają na celu poprawienie jakości powietrza. W spisie celów i pomysłach na ich przeprowadzenie powinny być wyodrębnione priorytety. Konkretne realizacje muszą być dostosowane do realnych potrzeb. Należy również uwzględnić ważne aspekty finansowe oraz organizacyjne.

W tworzeniu Planu gospodarki niskoemisyjnej należy pamiętać o tym, że nie jest to skończony dokument. Z każdym rokiem należy wprowadzać do niego poprawki – oceniać podjęte już działania, przekształcać inne w razie potrzeby lub wprowadzać nowe pomysły.

Kolejnym cennym w tym temacie działaniem jest przeprowadzenie inwentaryzacji źródeł ciepła. Polega ona na zapoznaniu się ze sposobem ogrzewania budynków na danym obszarze. Inwentaryzacja ta daje informacje do zaplanowania prac związanych z modernizacją i wymianą pieców i kotłów. To natomiast przyczynia się do ograniczenia niskiej emisji spalin, która negatywnie wpływa na stan zdrowia mieszkańców.

Przykładowymi realizacjami Planu gospodarki niskoemisyjnej mogą być: wymiana źródeł ciepła na niskoemisyjne, modernizacja sieci dystrybucji ciepła, termomodernizacja budynków, przebudowa systemów wentylacji i klimatyzacji, rozwój sieci transportu publicznego, zasadzenie nowych drzew, wtórne wykorzystanie odpadów nadających się do odzysku i wiele innych działań.

Wzięcie udziału w Planie to również postawienie na nowe technologie i liczne modernizacje. Decyzję o przystąpieniu do tego Planu powinny podjąć gminy, choć działania stoją po stronie władz, jak i mieszkańców terenu objętego programem.

Ze stworzonym Planem można ubiegać o unijne dotacje.



To jest miejsce na Twoją reklamę ! napisz na biuro@ekoscan.pl Firma Ekoscan nie wskazuje ani nie poleca żadnych firm. Wybór wykonawcy prac należy wyłącznie do uczestnika projektu.
Pompy ciepła
ASW
OZE Granty
OZE: Granty
Formularze
EkoTechnology
Granty
Finansowanie grantów
Wicharytechnic
Pompy ciepła

Polecane linki: Inwentaryzacja źródeł niskiej emisji/Program SMOG STOP | Termomodernizacja | Program Ochrony Powietrza | Premia termomodernizacyjna, audyt energetyczny, dotacje unijne, a ecodesign

EKOSCAN INNOWACJA I ROZWÓJ SP. Z O.O.
ul. Karola Miarki 2F
41-940 Piekary Śląskie

tel. 48 600 243 782
biuro@ekoscan.pl
ekoscan.pl

Godziny pracy biura:
poniedziałek – piątek
od 8:00 do 16:00

NIP: 6452542004
KRS: 0000542593
REGON: 360731383

Kapitał zakładowy: 5 000,00 PLN
Sąd Rej. w Gliwicach, X Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
Bank Śląski S.A.
06 1050 1230 1000 0090 3054 3905

tel. 48 570 700 606