Podejmując kroki względem działań termomodernizacyjnych w budynku mieszkalnym, należy uprzednio zaznajomić się z konkretnymi wymogami dotyczącymi przygotowania do procesu ograniczania strat energii. Pojęciami, które wobec tego powinno się znać, będzie z pewnością audyt energetyczny budynku, premia termomodernizacyjna, program
gospodarki niskoemisyjnej oraz program STOP SMOG. W poniższym artykule rozwiejemy ewentualne niejasności, aby ułatwić przystąpienie do programów zgodnych z założeniami ecodesignu i gospodarki niskoemisyjnej, które przyczynią się do ochrony środowiska.
Wspomniana premia termomodernizacyjna jest możliwym do uzyskania narzędziem procesu, którego celem jest ograniczanie zapotrzebowania na energię. Premia jest swoistą dotacją, która ma za zadanie wspomóc gospodarstwa dążące do termomodernizacji budynku, aby osiągnąć efekt zmniejszenia zużycia energii. Jest ściśle związana z audytem energetycznym budynku, który określa z kolei jaką wartość premii powinno się przyznać na daną inwestycję. Przyjrzyjmy się zatem procesowi termomodernizacji po kolei.
Początkowym etapem jest wykonanie już audytu energetycznego budynku, w którym chcemy osiągnąć mniejsze straty energetyczne. Polega on na sporządzeniu ekspertyzy, w której zawarte są wytyczne, zarówno techniczne, jak i finansowe, działań, których celem jest zmniejszenie zapotrzebowania na energię w danym budynku. Jest on przeprowadzany, aby wskazać możliwie najkorzystniejsze, a jednocześnie optymalne i opłacalne zasady postępowania do osiągnięcia celu. Audyt energetyczny zlecany jest w celu wyeliminowania ryzyka fiaska inwestycji w skutek nieoptymalnej i nieopłacalnej termomodernizacji, której brak realnego przełożenia na efektywność energetyczną budynku.
Skupmy się więc na przebiegu audytu. Audyt energetyczny budynku może być wykonywany przez doradcę energetycznego bądź audytora posiadającego wiedzę techniczną z dziedziny energetyki, inżynierii środowiska, budownictwa, a także odpowiednie kursy. Kompletna lista osób uprawnionych do wykonywania wspomnianego audytu dostępna jest na stronie internetowej Zrzeszenia Audytorów Energetycznych i na stronie Krajowej Agencji Poszanowania Energii. Zadaniem audytora jest przeprowadzenie audytu energetycznego w taki sposób, aby możliwie jak najbardziej klarownie określić metody termomodernizacji na podstawie obecnego stanu budynku w danym projekcie.
Elementami podległymi pod audyt energetyczny są:
Wyróżnić można poszczególne etapy audytu energetycznego budynku, w zależności od podejmowanych czynności. Wyniki audytu mają wpływ na wysokość premii
termomodernizacyjnej.
Realizowany jest na podstawie oględzin budynku, oceny jego dokumentacji technicznej, a także rozmów z inwestorem odpowiedzialnym za projekt. Celem przeprowadzanego audytu wstępnego jest udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania. Celem przeprowadzenia wstępnego audytu energetycznego jest uzyskanie odpowiedzi na poniższe pytania:
A następnie przedstawienie propozycji konkretnych rozwiązań, które można podzielić na 3 kroki:
Po wykonaniu audytu energetycznego budynku, możliwe jest ubieganie się o wspomnianą premię termomodernizacyjną lub dotacje unijne. Mówiąc o premii termomodernizacyjnej, dodać należy, iż jest ona finansowana ze środków krajowych, tj. przez Bank Gospodarstwa Krajowego odpowiedzialny za ustalenie jej wysokości i wypłatę świadczeń celowych. Aby możliwe były przyznanie premii termomodernizacyjnej, oprócz rzetelnie wykonanego audytu energetycznego budynku, należy spełnić szereg warunków takich jak:
Kolejnym pojęciem, które należy przytoczyć mówiąc o premii termomodernizacyjnej i audycie energetycznym budynku jest program STOP SMOG działający w latach 2019-2024. Głównym celem celem programu jest wsparcie niezamożnych domów jednorodzinnych, w zakresie finansowania wymiany/likwidacji znajdującego się aktualnie w budynku źródła ciepła, celem wykonania termomodernizacji. Kolejnym efektem będącym założeniem programu STOP SMOG jest podłączenie danego budynku, podlegającego inwestycji, do centralnej sieci ciepłowniczej lub gazowej.
Program STOP SMOG działa w oparciu o podstawę prawną Ustawa z dnia 6 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw i Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 15 marca 2019 r. w sprawie wzoru oświadczenia o środkach własnych i zasobach majątkowych osoby ubiegającej się o realizację przedsięwzięcia niskoemisyjnego.
Omówić należy także warunki przystąpienia do danego programu, a mianowicie:
Kolejnymi programami biorącymi udział w walce o postępowanie zgodnie z programem ochrony środowiska i gospodarki niskoemisyjnej, oprócz wspomnianego wcześniej programu Smog Stop, są Mój Prąd i Czyste Powietrze. Każdy ze wspomnianych programów finansowany jest z jednostki zwanej Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Omówmy zatem poszczególne programy i ich aspekty.
Program Mój Prąd dotyczy instalacji elektrycznych PV o mocy 2-10 kW, nad którymi praca nie została zakończona przed 23.07.2019, natomiast zostanie ukończona przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie z tytułu programu. Głównym założeniem programu jest dofinansowanie w kwocie do 50% kosztów kwalifikowanych (tj. kosztów łącznych branych pod uwagę) realizowanej mikroinstalacji. Maksymalna możliwa do uzyskania dotacja to 5 tysięcy złotych na jedną inwestycję. Wnioskodawcą w programie Mój Prąd może być każda osoba fizyczna spełniająca następujące warunki:
Program Czyste Powietrze realizowany z kolei jest w latach 2018-2027, w którego założenia realizacji wchodzi:
Idea projektu opiera się na korzystnym kredytowaniu podejmowanych inwestycji, a także jednoczesnym przyznawaniu dotacji w odpowiednich proporcjach zależnych od kwoty średniego miesięcznego dochodu na osobę. Aby przystąpić do programu należy spełnić podstawowe warunki jak:
Jest programem mającym na celu ochronę środowiska oraz przeciwstawienie się smogowi. Wysokie zanieczyszczenie powietrza jest w szczególności zauważalne w dużych aglomeracjach, gdzie ilość spalin samochodowych oraz innych substancji szkodliwych są znacznie większe. Program gospodarki niskoemisyjnej dąży do rozpoznania poprzez inwentaryzację, stanu systemów grzewczych będących źródłem ogrzewania gospodarstw domowych. Następnie program umożliwi wymianę wysokoemisyjnych systemów grzewczych na niskoemisyjne. Zabiegi te przyczynią się do zmniejszenia ilości substancji emitowanych w powietrze podczas ogrzewania miejsc zamieszkania. W celu podjęcia działań programu gospodarki niskoemisyjnej, konieczne jest wykonanie przez władze miasta planu gospodarki niskoemisyjnej – jest to dokument określający wizje rozwoju w celu osiągnięcia korzyści dla środowiska, społeczności oraz środowiska ekonomicznego. Zwiększenie efektywności energetycznej i skuteczność programu gospodarki niskoemisyjnej jest możliwe wyłącznie dzięki strategii i szczegółowej realizacji planu działania.
Działając na rzecz ochrony środowiska w obrębie własnego domostwa i okolic, warto zapoznać się także z Regionalnymi Programami Operacyjnymi finansowanymi ze środków unijnych w ramach idei ecodesignu i eliminacji niskiej emisji na skalę całej Unii Europejskiej. Dotacje unijne na działania związane z ochroną środowiska uzyskać można na szereg aspektów, których podział dostępy akurat w województwie śląskim prezentowany jest poniżej:
Każdy z omówionych programów i możliwości dofinansowań to krok w kierunku mniej zanieczyszczonej planety i czystszego środowiska, o którego stan walka powinna być wspólna. Wbrew pozorom podjęcie kroków eliminujących niską emisję i dbających o idee ecodesignu nie jest wcale takie trudne i wymagające, dzięki obecności jednostek wyspecjalizowanych we wspieraniu osób zainteresowanych złożeniem wniosku o dofinansowanie krajowe czy dotacje unijne na rzecz ochrony środowiska. Zacznijmy dbanie o lepsze dziś i lepsze jutro wspólnie!
Termomodernizacja to sposób na ograniczenie kosztów eksploatacji budynków, zwiększenie komfortu ich użytkowania, a w efekcie jest jednym ze sposobów na pozbycie się smogu.
Premia termomodernizacyjna jest przeznaczona dla inwestorów, którzy zdecydowali się na działanie termomodernizacyjne i remontowe przy wzięciu kredytu. Mówiąc o inwestorach, można myśleć, o każdym nie zważając na status prawny. Premia termomodernizacyjna nie obejmuje jedynie jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych. Na dofinansowanie przewidziane w ramach tej premii mogą liczyć m.in. zarządcy lub właściciele budynków mieszkalnych, budynków użyteczności publicznej i lokalnych sieci ciepłowniczych.
Premia termomodernizacyjna przyznawana jest przez Bank Gospodarstwa Krajowego po , aby ją dostać, konieczna jest pozytywna pozytywnej weryfikacja weryfikacji audytu energetycznego.
Ulga termomodernizacyjna polega na odliczeniu od swojego dochodu kosztów obejmujących realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. W wymogach jasno określono, że odliczyć można tylko wydatki, które uwzględniono w audycie energetycznym. Taka decyzja może skutkować efektywniejszą i bardziej rozpowszechnioną termomodernizacją.
Ulga termomodernizacyjna może objąć:
Odliczenie powinno zostać wykonane w zeznaniu za rok, w którym zainwestowano w przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Kwota odliczenia nie może być wyższa niż 53 000 zł. Istotną informacją jest też to, że ulga przysługuje tylko właścicielom lub współwłaścicielom budynków jednorodzinnych.
Audyt energetyczny wykonywany jest przez wykwalifikowanego do tego audytora lub doradcę energetycznego.
Celem audytu energetycznego jest określenie stanu technicznego budynku oraz ponoszonych kosztów energii niezbędnej do przygotowania ciepłej wody, ogrzewania oraz wentylacji.
W dalszej części informuje on o tym, co należy zmodernizować lub całkowicie zmienić, aby poprawić warunki mieszkalne z korzyścią dla lokatorów oraz środowiska.
Audyt uwzględnia również sposób modernizacji oraz jej koszty i efekty. To znakomity sposób na zaoszczędzenie pieniędzy wydawanych na energię.
W trosce o ochronę środowiska i czyste powietrze, stworzono szereg programów unijnych oraz krajowych, których celem jest wsparcie niezamożnych gospodarstw domowych we wspólnych staraniach o przestrzeganie Ecodesignu (Ekoprojektu), a także założeń gospodarki niskoemisyjnej. Dbając o rozprzestrzenienie idei korzystania z odnawialnych energii i uświadamianie społeczeństwa w zakresie zanieczyszczeń powietrza Unia Europejska oferuje znaczące dofinansowania programów w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych w danym województwie. Programy takie jak: STOP Smog, Mój Prąd, Moje ciepło, Czyste Powietrze oraz Program ochrony środowiska realizowane są jako programy krajowe ze wsparciem finansowym WFOSiGW oraz NFOSiGW.
Podstawowym celem firmy EKOSCAN jest świadczenie wysokiej jakości usług i poszukiwanie rozwiązań biznesowych odnoszących się do założeń zrównoważonego rozwoju. Podejmowane przez firmę działania realnie przekładają się na ochronę środowiska, dzięki konkretnym planom ograniczania niskiej emisji, przeprowadzaniu inwentaryzacji źródeł ciepła i audytu energetycznego. Fachowe podejście doświadczonego już zespołu stanowi podstawę wkładu we wspólną walkę o czyste powietrze, tym samym o ochronę środowiska. Dbając o odbiorcę, a także o środowisko, EKOSCAN kompleksowo realizuje założenia Ecodesignu, dotyczące kotłów na paliwo stałe, co stanowi nowe wytyczne obowiązujące w Polsce od 1 stycznia 2020 roku.
Zgodnie z założeniami zrównoważonego, Ecodesign oferuje pomoc w działaniu mającym na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery i wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii, dzięki specjalizowaniu się w ochronie środowiska, a także energetyce. ECOSCAN wspiera w realizacji programu ochrony środowiska – pomoże uzyskać środki na działania mające pozytywny wpływ na jakość powietrza.
Plan gospodarki niskoemisyjnej to dokument strategiczny. Przedstawia dane zużycia energii na konkretnym obszarze i wskazuje, jaki poziom zużycia planuje się osiągnąć po wprowadzeniu koniecznych zmian. To w nim wyznaczone są działania, które umożliwiają rozwój gospodarki konkretnego terenu w gospodarkę niskoemisyjną.
W Planie znajdują się te cele, które obejmują ograniczenie zużycia energii przez osoby prywatne oraz przedsiębiorstwa, ograniczenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery oraz rozwój energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Wszystkie te działania mają na celu poprawienie jakości powietrza. W spisie celów i pomysłach na ich przeprowadzenie powinny być wyodrębnione priorytety. Konkretne realizacje muszą być dostosowane do realnych potrzeb. Należy również uwzględnić ważne aspekty finansowe oraz organizacyjne.
W tworzeniu Planu gospodarki niskoemisyjnej należy pamiętać o tym, że nie jest to skończony dokument. Z każdym rokiem należy wprowadzać do niego poprawki – oceniać podjęte już działania, przekształcać inne w razie potrzeby lub wprowadzać nowe pomysły.
Kolejnym cennym w tym temacie działaniem jest przeprowadzenie inwentaryzacji źródeł ciepła. Polega ona na zapoznaniu się ze sposobem ogrzewania budynków na danym obszarze. Inwentaryzacja ta daje informacje do zaplanowania prac związanych z modernizacją i wymianą pieców i kotłów. To natomiast przyczynia się do ograniczenia niskiej emisji spalin, która negatywnie wpływa na stan zdrowia mieszkańców.
Przykładowymi realizacjami Planu gospodarki niskoemisyjnej mogą być: wymiana źródeł ciepła na niskoemisyjne, modernizacja sieci dystrybucji ciepła, termomodernizacja budynków, przebudowa systemów wentylacji i klimatyzacji, rozwój sieci transportu publicznego, zasadzenie nowych drzew, wtórne wykorzystanie odpadów nadających się do odzysku i wiele innych działań.
Wzięcie udziału w Planie to również postawienie na nowe technologie i liczne modernizacje. Decyzję o przystąpieniu do tego Planu powinny podjąć gminy, choć działania stoją po stronie władz, jak i mieszkańców terenu objętego programem.
Ze stworzonym Planem można ubiegać o unijne dotacje.
Polecane linki: Inwentaryzacja źródeł niskiej emisji/Program SMOG STOP | Termomodernizacja | Program Ochrony Powietrza | Premia termomodernizacyjna, audyt energetyczny, dotacje unijne, a ecodesign
EKOSCAN INNOWACJA I ROZWÓJ SP. Z O.O.
ul. Karola Miarki 2F
41-940 Piekary Śląskie
tel. 48 600 243 782
biuro@ekoscan.pl
ekoscan.pl
Godziny pracy biura:
poniedziałek – piątek
od 8:00 do 16:00
NIP: 6452542004
KRS: 0000542593
REGON: 360731383
Kapitał zakładowy: 5 000,00 PLN
Sąd Rej. w Gliwicach, X Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
Bank Śląski S.A.
06 1050 1230 1000 0090 3054 3905
tel. 48 570 700 606